مغامرات برقوق في بلاد فركوك – الحلقة الثالثة


الصباح يسطع علي مدينة فركوك التي تغطيها السحب الرمادية الناتجة من عادم السيارات و الغازات السامة الخ..

 °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

برقوق يستيقظ صباحا .. و ياخذ فوطته ليتوجه الي الحمام كي يغسل وجهه..

يسير برقوق ببطء و هو يتثائب في كسل لا يريد الاستيقاظ ولكنه شر لابد منه..

يقف برقوق امام الحمام و هو يفرك عيناه و يسمع صوت صفير قادم من الداخل  و يبداء في فتح عينيه

و يجد امامه ابنه حرنكش و قد قام بتسريح شعره فأصبح يبدو مثل القنفد !

برقوق: بتعمل ايه ياض يا حرنكش علي صبح !

حرنكش: بحط جل يا بابا !

برقوق: جل ؟؟؟ جل يا حرنكش ؟؟ و جبته منين؟

حرنكش: من الاسطي مشطه الحلاق!

ضرب برقوق كف علي كف !

برقوق: انتو و جيلكو المطين ده !

ولاحظ برقوق نزول بنطلون حرنكش لنصف وسطه !

برقوق: ولا! لم بنطلونك لفوق ! انا مش جايبلك حزام ؟؟

حرنكش: حزام ايه يا براقيقو ؟ ده لزوم الروشنة !

برقوق: الايه يا خويا ؟؟! روشنة ! لم ياضالبنطلون! و كمان ايه ده كله ؟؟ رايح فين يا خي ؟

حرنكش: خارج مع الشباب يا بابا !

برقوق: الشباب !! و يطلعو مين دول بقي؟

حرنكش: كبده و اوناصه ولاد المعلم بتلو و الواد منجاوي ابن المعلم شمام زمايلي في المدرسة!

برقوق يلطم شوية ! هي المدرسة مافيهاش غير الاشكال دي !!

برقوق: خش البس حزامك بلا مسخرة فاضية !

يبرطم حرنكش و هو متجه لغرفته و يقوم برقوق بالعب في شعره !

برقوق: اجري كده وانت شبه القنفد !

حرنكش يلبس الحزام و يخرج  ليقابل اصدقائه !

برقوق في حينها اطل من شباك المنزل ليري ابنه و اصدقائه

كبدو: ايه يا عم اتاخرت ليه ؟

اوناصه: و ايه يا عم ستايل البنطلونات القديمة دي!

وقف برقوق راقب الموقف بهدوء شديد!

قام حرنكش بفك الحزام  في خبث  دون ان يعلم ان برقوق يراقبه! و يعدل البنطلون كي يبدو مثلهم !

حرنكش: اصل بابا قفش فعملت كده بس منظر قدامه !

ويذهب الصبيان للعب العاب الفيديو و الكمبيوتر عند صاحب الكافيه الاستاذ رامات!

وثم خرجو لشرب عصير القصب عند المعلم فروتة بتاع العصير

و عندما انتهو قررو العودة للمنزل

كان في ذلك الوقت برقوق و لمونة يشربون الشاي في البلكونة و ينظرا الي الحي الذي يقطنون فيه

ولمحو ابنهما و هو يعود مع اصدقائه

وهنا وضعت لمونة يدها علي صدرها

لمونة: يا لهوي !ايه المنظر ده ! ازاي تسيبه ينزل كده يا برقوق !!!

برقوق: اهدي يا ام حرنكش كلو باوانه انا قلتله مسمعش الكلام اول ما نزل راح شايل الحزام

وهنا وقبل ان يكملا كلامهم 

شبك بنطلون حرنكش في سور حديقة عم خشبو و سقط البنطلون وبداء الناس جميعا في الضحك

واحرج حرنكش ولكن لم يدم ذلك طويلا فقد استند كبدو واوناصه علي بعضهم من شدة الضحك فسقطت بنطلوناتهم ايضا !

وهنا انهار حرنكش ضاحكا و منجاوي سقط ارضا و عندما حاول القيام سقط بنطلونه ايضا واصبح الجميع يضحك علي الفتيان الأربعة ! وهم يضحكون علي انفسهم!

وهنا برقوق قال للمونة: علشان يتعلم!

اومأت لمونة موافقة

وهنا لمح حرنكش ابواه في البلكونة و تتم في نفسه !

(ينهار طين ملطخ ببنفسجي !نهاري هيبقي بمبي مبرقع !)

وجري حرنكش الي المنزل و وضع الحزام سريعا و هو يقول لاصدقائه سلام

وهنا قالت لمونة لبرقوق: سبلي انا الطلعة دي !

برقوق: عينايا ! و ضحك برقوق اذ تذكر ايام طفولته و الكاتانلا!

انتظرت لمونة حرنكش عند الباب

وقد امسكت منفضة السجاد!

وفتحت لحرنكش الذي دخل محرجا !

رمقته لمونة بنظرة نارية !

لمونة: لما ما تسمعش كلام بابا ,عارف اخرتك ايه !

لمح حرنكش تلك العيون وعرف ما ورائها و جري حول البيت كي يتفادها هي و المنفضة!

وقف برقوق عند ناصية البلكونة متفرجاً عاقداُ ذراعيه امام صدره  !

وباسترتيجية مدهشة و مدروسة زنقت لمونة حرنكش في غرفته و نفضته احلي تنفيضة ! و خرجت لمونة و علي وجها علامات الأنتصار

لمونة: قال بياخدنا علي قد عقلنا قال !

خرج حرنكش باكيا و علامات البهدلة والمنفضة ظاهرة  و نظر الي الاثنان و قام بالعتذار واعدا الا يفعلها مرة اخري !

فنظر له برقوق: حزام ولا منفضة !

حرنكش : لا يا عم حزام و ابو الحزام كمان خلي المنفضة في حالها مرتاحة ! كفايه اللي حصل بره البيت انا اتفضحت !

برقوق: انت اللي جيبته لنفسك سواء الفضيحة او المنفضة!

اوماء حرنكش موافقا !

وقبل حرنكش امه و ابيه واعتذر لهما و تقبلا اعتذاره علي الايعيد الكرة مرة اخري

برقوق: بس كان منظركم تحفة و انتو كلكم كده زلط مالط !

و ضحك الجميع  

 

                                                                                    وللمغامرات بقية !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Sableyes

Sabbles woz 'ere

Michael Ehrhardt

Permanenter Ausstellungsraum

The Neighborhood

society online's social conscious

Dates & Saffron

Digging into my middle eastern roots one stew at a time

THAQAFA MAGAZINE

ARAB THOUGHT / ROOTS / CULTURE

Sharing History

Reflections of a Public Historian

Matt Miklic

Designer, and other useful things.

Author Mccloskey Speaks

A great WordPress.com site

3rdculturechildren

life of a globetrotting family of 5 in the US foreign service

purelysubjective

working out how to be an artist in this world

In Sight

"A moment's insight is sometimes worth a lifetime's experience" - Oliver Wendell Holmes

Her Life Inspired

A parenting and lifestyle blog that features parenting advice, recipes, DIY ideas, fashion tips and inspiration

2Summers

An American in Quirky Johannesburg

%d bloggers like this: