مغامرات برقوق في بلاد فركوك الحلقة الخامسة


الصباح يسطع علي مدينة فركوك التي تغطيها السحب الرمادية الناتجة من عادم السيارات و الغازات السامة الخ..

—————————————————————————————————–

برقوق اسيتيقظ علي صوت خبط و رزع شديدين وحاول جاهدا ان ينام مرة اخري ولاكن بلا جدوي ولما بداء يفيق اجباريا بسبب الصوت ادرك ماهذا الصوت!

برقوق: حد يدق كفتة الساعة 8 الصبح ! ايه يا ولية يا كوبانية يا قليلة المفهومية!

تظهر لمونة في الحال عند الباب و في يدها سلاح خطير “ايد الهون”!

وتلوح به !: انا مقلتلكش يا جوزي اللي كلك مفهومية ومهلبية؟ ماما و بابا جايين يتغدو معانا انهاردة !

وهنا ادرك برقوق الصدمة!

برقوق: ثانية واحدة انتي جبتي اللحمة من فين ؟؟

لمونة: من عند الصرماتي ! اكيد من الجزار !

برقوق: حسبي الله !

لمونة: برقوق اوعي تكمل !

و تلوح بالهون اثناء كلامها !

ويلطم برقوق!

برقوق: احنا خلاص داخلين علي اخر الشهر !!! و العملية منفضة !!

لمونة: مش جوزي لازم يبان لارج !!

برقوق: لارج !!! روحي و انتي اكس اكس لارج !!

لمونة: برقوق ماما زمانها جاية ! قوم البس و اتعدل كدة !

برقوق: حاضر … ييووووووووه  و انهاردة ماتش الفهلي و المسالك !

لمونة: وايه يعني !!

برقوق: و ايه يعني !!! يعني متعة ! يعني كورة ! يعني ماتش ! ايش فهمك انتي خليكي في الكفتة !

ويقوم برقوق  و يستعد لليوم الذي امامه و يوضب نفسه !

 

                                                            ***********

وبعد فترة وجيزة تحضر تفاحة و زوجها يوستفندي و يفتح لهما برقوق

برقوق بابتسامة مفتعلة جدا: اهلا اهلا حماتي و حمايا ازيكو !

تفاحة: كويسين يا جوز بنتي !

يوستفندي: ازيك يابني وحشتنا والله !

تفاحة: وحشك انت بس يا خويا !

يوستفندي: ماشي يا ستي !

ويدخل الجميع و جلسوا يتحدثون بعضا من الوقت ثم تقوم لمونة بمناداتهم للسفرة و يجلس الجميع!

تفاحة: يوستفندي هات طبق الكفتة هنا جنبي !

وذهب الطبق الذي راح قلب برقوق معه !!!

برقوق يتمتم ” يعني حماتي  موجودة وكمان مفيش كفتة !!!”

وتبدا تفاحة في التهام الكفتة : معطية كل واحد قطعة صغيرة و اكملت هيا علي الصحن باكامل و الكل يتفرج في تتنيح تام !

وبرقوق يعض شفتيه ! و قامت لمونة بشوط قدمه من اسفل السفرة !!

لمونة توشوش برقوق: اتلم !

برقوق في نفس التبرة : حاضر !! بس الكفتة !!!!!

لمونة: اتلهي !

لمونة بابتسامة واسعة: بالهنا والشفا يا ماما!

تفاحة: تسلمي يا حبيبتي!

برقوق في سره: مطرح ما يروح !!! ذهبت الكفتة ولم تعد ! يا خسارة الكفتة!

                                                ************

وبعد الغذاء كان ميعاد الماتش بين الفهلي و المسالك !

وجلس يوستفندي و برقوق ليتفرجا في اهتمام !

وبعد بداية المباراة ببضع دقائق واثناء انتباه برقوق و يوستفندي بالمباراة !

تقوم تفاحة بخطف ريموت الكونترول وتغير القناة الي مسلسل عربي قديم معاد من مئة عام !

وبرقوق  يصوت : يا حماتي الفهلي كان هيجيب جون !

تفاحة: المسلسل اهم !!!

وهنا استشاط برقوق غضبا ! وتمتم  في سره ” يعني اصحي بقلة مزاج و مفيش كفتة و كمان مفيش ماتش !!! لا لنا هنا وقفة !!”

ودخل برقوق الحمام ووقف امام دواء جعل ابتسامته تزداد كان الدواء مكتوب عليه ” زيت خروع” الذي خبئه في جيبه اختفي بضع ثواني ثم لاحظ دخول لمونة للحمام اثناء تحضير الشاي !

و هنا وجد برقوق فرصته ! وقام بوضع الزيت في الشاي لتفاحة في كوبها المفضل !

وبعد فترة جلس الجميع و كانو يشربون الشاي و برقوق يستمتع بشايه و جلس في مزاج تام مما جعل تفاحة تشعر بشئ من القلق !

وبعد نصف ساعة بداءت تفاحة تصوت : حمام حمام !!!

وبداء برقوق في الضحك لم يستطع تمالك نفسه !

و هرولت تفاحة للحمام !!

ويوستفندي استمال علي برقوق: انت عملت ايه ؟

برقوق: عملت فيك طيب !!! زيت خروع فيه الشفا كمل انت الماتش في البيت يا عمي !

يوستفندي: برافو عليك يابني والله !!

وخرجت تفاحة : يلا يا يوستفندي قبل ما العملية تشتغل تاني !! لحسن مش هقدر !!

يوستفندي يغمز لبرقوق في خباثة و يرد علي تفاحة: حاضر يا حبيبتي !

وكان وجهها مستشيطا من الغيظ من برقوق ولاكن لم تستطع ان تفعل اي شيء !

ونزل يوستفندي و تفاحة … و جلس برقوق واضعا رجل علي رجل ! واكمل الماتش في سعادة تامة

ولمونة نظرت له في خبث  و ابتسمت :عملت ايه يا منيل؟

برقوق: عملت كل خير !انا شربت الشاي بتاعي بس !

لمونة في خبث اكتر:بس ؟؟؟

برقوق: اه !! يعني بس اصل الطفاسة وحشة ! كفتة و مفيش ماتش و شاي ! ربنا بقي مع الغلبان ابوكي !

وضحك الاثنان  في يومه فاز الفهلي علي المسالك في مباراة تاريخية (6:1)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Sableyes

Sabbles woz 'ere

Michael Ehrhardt

Permanenter Ausstellungsraum

The Neighborhood

Society online's creative conscious.

Dates & Saffron

Digging into my middle eastern roots one stew at a time

thaqafamagazine.wordpress.com/

ARAB THOUGHT / ROOTS / CULTURE

Sharing History

Reflections of a Public Historian

Matt Miklic

Designer, and other useful things.

Author Mccloskey Speaks

A great WordPress.com site

3rdculturechildren

life of a globetrotting family of 5 in the US foreign service

purelysubjective

working out how to be an artist in this world

In Sight

"A moment's insight is sometimes worth a lifetime's experience" - Oliver Wendell Holmes

Her Life Inspired

A parenting and lifestyle blog that features parenting advice, recipes, DIY ideas, fashion tips and inspiration

2Summers

An American in Quirky Johannesburg

%d bloggers like this: