مغامرات برقوق في بلاد فركوك الحلقة الخامسة


الصباح يسطع علي مدينة فركوك التي تغطيها السحب الرمادية الناتجة من عادم السيارات و الغازات السامة الخ..

—————————————————————————————————–

برقوق اسيتيقظ علي صوت خبط و رزع شديدين وحاول جاهدا ان ينام مرة اخري ولاكن بلا جدوي ولما بداء يفيق اجباريا بسبب الصوت ادرك ماهذا الصوت!

برقوق: حد يدق كفتة الساعة 8 الصبح ! ايه يا ولية يا كوبانية يا قليلة المفهومية!

تظهر لمونة في الحال عند الباب و في يدها سلاح خطير “ايد الهون”!

وتلوح به !: انا مقلتلكش يا جوزي اللي كلك مفهومية ومهلبية؟ ماما و بابا جايين يتغدو معانا انهاردة !

وهنا ادرك برقوق الصدمة!

برقوق: ثانية واحدة انتي جبتي اللحمة من فين ؟؟

لمونة: من عند الصرماتي ! اكيد من الجزار !

برقوق: حسبي الله !

لمونة: برقوق اوعي تكمل !

و تلوح بالهون اثناء كلامها !

ويلطم برقوق!

برقوق: احنا خلاص داخلين علي اخر الشهر !!! و العملية منفضة !!

لمونة: مش جوزي لازم يبان لارج !!

برقوق: لارج !!! روحي و انتي اكس اكس لارج !!

لمونة: برقوق ماما زمانها جاية ! قوم البس و اتعدل كدة !

برقوق: حاضر … ييووووووووه  و انهاردة ماتش الفهلي و المسالك !

لمونة: وايه يعني !!

برقوق: و ايه يعني !!! يعني متعة ! يعني كورة ! يعني ماتش ! ايش فهمك انتي خليكي في الكفتة !

ويقوم برقوق  و يستعد لليوم الذي امامه و يوضب نفسه !

 

                                                            ***********

وبعد فترة وجيزة تحضر تفاحة و زوجها يوستفندي و يفتح لهما برقوق

برقوق بابتسامة مفتعلة جدا: اهلا اهلا حماتي و حمايا ازيكو !

تفاحة: كويسين يا جوز بنتي !

يوستفندي: ازيك يابني وحشتنا والله !

تفاحة: وحشك انت بس يا خويا !

يوستفندي: ماشي يا ستي !

ويدخل الجميع و جلسوا يتحدثون بعضا من الوقت ثم تقوم لمونة بمناداتهم للسفرة و يجلس الجميع!

تفاحة: يوستفندي هات طبق الكفتة هنا جنبي !

وذهب الطبق الذي راح قلب برقوق معه !!!

برقوق يتمتم ” يعني حماتي  موجودة وكمان مفيش كفتة !!!”

وتبدا تفاحة في التهام الكفتة : معطية كل واحد قطعة صغيرة و اكملت هيا علي الصحن باكامل و الكل يتفرج في تتنيح تام !

وبرقوق يعض شفتيه ! و قامت لمونة بشوط قدمه من اسفل السفرة !!

لمونة توشوش برقوق: اتلم !

برقوق في نفس التبرة : حاضر !! بس الكفتة !!!!!

لمونة: اتلهي !

لمونة بابتسامة واسعة: بالهنا والشفا يا ماما!

تفاحة: تسلمي يا حبيبتي!

برقوق في سره: مطرح ما يروح !!! ذهبت الكفتة ولم تعد ! يا خسارة الكفتة!

                                                ************

وبعد الغذاء كان ميعاد الماتش بين الفهلي و المسالك !

وجلس يوستفندي و برقوق ليتفرجا في اهتمام !

وبعد بداية المباراة ببضع دقائق واثناء انتباه برقوق و يوستفندي بالمباراة !

تقوم تفاحة بخطف ريموت الكونترول وتغير القناة الي مسلسل عربي قديم معاد من مئة عام !

وبرقوق  يصوت : يا حماتي الفهلي كان هيجيب جون !

تفاحة: المسلسل اهم !!!

وهنا استشاط برقوق غضبا ! وتمتم  في سره ” يعني اصحي بقلة مزاج و مفيش كفتة و كمان مفيش ماتش !!! لا لنا هنا وقفة !!”

ودخل برقوق الحمام ووقف امام دواء جعل ابتسامته تزداد كان الدواء مكتوب عليه ” زيت خروع” الذي خبئه في جيبه اختفي بضع ثواني ثم لاحظ دخول لمونة للحمام اثناء تحضير الشاي !

و هنا وجد برقوق فرصته ! وقام بوضع الزيت في الشاي لتفاحة في كوبها المفضل !

وبعد فترة جلس الجميع و كانو يشربون الشاي و برقوق يستمتع بشايه و جلس في مزاج تام مما جعل تفاحة تشعر بشئ من القلق !

وبعد نصف ساعة بداءت تفاحة تصوت : حمام حمام !!!

وبداء برقوق في الضحك لم يستطع تمالك نفسه !

و هرولت تفاحة للحمام !!

ويوستفندي استمال علي برقوق: انت عملت ايه ؟

برقوق: عملت فيك طيب !!! زيت خروع فيه الشفا كمل انت الماتش في البيت يا عمي !

يوستفندي: برافو عليك يابني والله !!

وخرجت تفاحة : يلا يا يوستفندي قبل ما العملية تشتغل تاني !! لحسن مش هقدر !!

يوستفندي يغمز لبرقوق في خباثة و يرد علي تفاحة: حاضر يا حبيبتي !

وكان وجهها مستشيطا من الغيظ من برقوق ولاكن لم تستطع ان تفعل اي شيء !

ونزل يوستفندي و تفاحة … و جلس برقوق واضعا رجل علي رجل ! واكمل الماتش في سعادة تامة

ولمونة نظرت له في خبث  و ابتسمت :عملت ايه يا منيل؟

برقوق: عملت كل خير !انا شربت الشاي بتاعي بس !

لمونة في خبث اكتر:بس ؟؟؟

برقوق: اه !! يعني بس اصل الطفاسة وحشة ! كفتة و مفيش ماتش و شاي ! ربنا بقي مع الغلبان ابوكي !

وضحك الاثنان  في يومه فاز الفهلي علي المسالك في مباراة تاريخية (6:1)

Leave a comment

Forgotten Realms

A realm lost within my words

Michael Ehrhardt

Permanenter Ausstellungsraum

this is... The Neighborhood

the Story within the Story

Dates & Saffron

Digging into my middle eastern roots one stew at a time

THAQAFA MAGAZINE

ARAB THOUGHT / ROOTS / CULTURE

Sharing History

Reflections of a Public Historian

Matt Miklic

Designer, and other useful things.

Author Mccloskey Speaks

A great WordPress.com site

3rdculturechildren

life of a globetrotting family of 5 in the US foreign service

In Sight

"A moment's insight is sometimes worth a lifetime's experience" - Oliver Wendell Holmes

Simone Jones Tyner

A parenting and lifestyle blog that features parenting advice, recipes, DIY ideas, fashion tips and inspiration

2Summers

An American in Quirky Johannesburg

Kelly Barnhill

Author, teacher, mom. Newbery medalist. Terrible gardener. Maker of pie.

Hoarded Ordinaries

Mundane musings from a collector of the quotidian

mikepillowsphoto

My photo blog... visual thoughts around me.